Publications
Publications
Zuniga, M., & Simard, D. (Dir). (2024). Numéro thématique. Promoting flourishing in language learning: A positive psychology perspective/Promouvoir l’épanouissement dans l’apprentissage des langues : une perspective de psychologie positive. La Revue canadienne des langues vivantes/ Canadian Modern Language Review, 80, 4, 249-261.
Molokopeeva, T., & Simard, D. (2023). Interaction between levels of text representation and working memory during L2 reading comprehension: What about it? International Journal of Applied Linguistics.
Simard, D., Zuniga, M., & Hameau, F. (2023). How do attention-shift and foreign language anxiety interact with objective and subjective measures of fluency? Language Teaching Research, First View.
Simard, D. (2022). Psycholinguistic processes in L2 oral production. Dans T. Derwing, M. Munro et D. Thompson (Dir.) Routledge handbook on second language acquisition and speaking. Londres: Routledge.
Service, E., & Simard, D. (2022). How measures of working memory relate to L2 vocabulary. Dans J. D. Schwieter et E. Wen (Dir.), The Cambridge handbook of working memory and language (p. 229-249). Cambridge University Press.
Zuniga, M., & Simard, D. (2022). Exploring the intricate relationship between foreign language
anxiety, attention and self-repairs during L2 speech production. System, 105, 1-10.
Simard, D., Molokopeeva, T., & Zhang, Q. Y. (2021). Production d’autoreformulations autoamorcées par des apprenants adultes du français et capacité de mémoire de travail. Revue canadienne de linguistique appliquée/Canadian Journal of Applied Linguistics, 24, 138-158.
Simard, D., Molokopeeva, T., & Zhang, Q. Y. (2020). The contribution of working memory to L2 French pronunciation among adult language learners. Canadian Modern Language Journal/Revue canadienne des langues vivantes, 76, 50-69.
Simard, D., & Zuniga, M. (2020). Exploring the mediating role of emotions expressed in L2 written language in ESL learners text revision. Dans W. Suzuki et N. Storch (Dir.), Languaging in language learning and teaching: A collection of empirical studies (pp. 287-307). Amsterdam: John Benjamins.
Zuniga, M., & Simard, D. (2019). Factors influencing L2 self-repair behavior: The role of L2 proficiency, attentional control and L1. Journal of Psycholinguistic Research, 48, 43-59.
Simard, D. (2018). Input Enhancement. Dans H. Nassaji (Dir), TESOL Encyclopedia of ELT. Wiley-Blackwell.
Simard, D., French, L., & Zuniga, M. (2017). Evolution of L2 self-repair behavior over time among adult learners of French. Revue canadienne de linguistique appliquée/ Canadian Journal of Applied Linguistics, 20, 71-89.
Simard, D., & Gutierrez, X. (2017). Investigating metalinguistic constructs in second language acquisition research. Dans M. J. Cots, & P. Garrett (Dir.), The Routledge hanbook of language awareness (pp. 205-221). Routledge.
Fortier, V., & Simard, D. (2017). Exploring the contribution of phonological memory to metasyntactic abilities in bilingual children. Language Awareness, 26, 78-95.
Gauvin, I., Boivin, M.-C., Lefrançois, P., Duchesne J., Ouellet, C. Pinsoneault, R., & Simard., D. (2017). Les savoirs en grammaire et en didactique de la grammaire de futurs enseignants : une porte d’entrée pour réexaminer la formation à l’enseignement. Dans, R. Gagnon & E. Bulea Bronckart (Dir.), Former à l’enseignement de la grammaire (pp. 69-96). France : Presses universitaires du Septentrion.
Nader, M., Simard, D., Fortier, V., & Molokopeeva, T. (2017). Étude de la contribution de la mémoire de travail et de la mémoire phonologique dans la réalisation d’une tâche métasyntaxique chez des enfants de langue d’origine. La revue canadienne de linguistique appliquée/Canadian Journal of Applied Linguistics, 20, 55-75.
Simard, D., Labelle, M. & Bergeron, A. (2017). Measuring metasyntactic abilities: On a classification of metasyntactic tasks. Journal of Psycholinguistic Research, 46, 433-456.
Simard, D., Bergeron, A., Liu, Y.-G., Nader, M., & Redmond, L. (2016). Production d’autoreformulations autoamorcées en langue seconde : rôle de l’attention et de la mémoire phonologique. Revue canadienne des langues vivantes/Canadian Modern Language Review, 72, 183-210.
Davidson, T., Guénette, D., & Simard, D. (2016). Beyond integrativeness: A validation of the L2 self model among Francophone learners of ESL. Canadian Modern Language Review/La revue canadienne des langues vivantes, 72, 287-311.
Wong. W, & Simard, D. (2016). Module 5 : Focussing on forms in language instruction. Dans B. VanPatten & G. Keatting (Dir.), E-book modules on second language instruction. Routledge.
Zuniga, M., & Simard, D. (2016). Observing pedagogical practices that facilitate negotiation for meaning in the L2 classroom. Studies of Second Language Learning and Teaching, 6, 135-160.
Simard, D., Guénette, D., & Bergeron, A. (2015). L2 learners’ understanding of written corrective feedback: Insights from their metalinguistic reflections. Language awareness, 24, 233-254.
Izquierdo, J., Simard, D. & Garza, G. (2015). Multimedia instruction & language learning attitudes: A study with university-students. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17, 101-115.
Simard, D., Foucambert, D., & Labelle, M. (2014). Examining the contribution of metasyntactic ability to reading comprehension among native and non-native speakers of French. International Journal of Bilingualism, 18, 586-604.
Simard, D. (2013). A review of Intensive Exposure Experiences in Second Language Acquisition. International Journal of Applied Linguistics, 23, 385-388.
Simard, D., & Foucambert, D. (2013). Observing noticing while reading in L2. Dans J. Bergsleithner, S. Frota & J. Yoshioka (Dir.), Noticing and second language acquisition: Studies in honor of Richard Schmidt (pp. 207-226). Honolulu: University of Hawai‘i, National Foreign Language Resource Center.
Simard, D., Foucambert, D. & Labelle, M. (2013). An examination of the contribution of syntactic and metasyntactic abilities in reading comprehension in L1 and L2. Dans K. Roehr et G.A. Gánem-Gutiérrez (Dir.), The metalinguistic dimension in instructed L2 learning (pp.45-69). London : Continuum. New series on instructed L2 learning.
Simard, D., Fortier, V., & Foucambert, D. (2013). Measuring the metasyntactic ability of Portuguese speaking children living in a French-speaking environment. Bilingualism : Language and Cognition, 16, 19-31.
Jean, G., & Simard, D. (2013). Deductive versus inductive grammar instruction: Investigating possible interactions between gains, preferences and learning styles. System, 41, 1023-1042.
Fortier, V., Simard, D., & French, L. (2012). L’utilisation d’une mesure de la mémoire phonologique auprès d’une population d’enfants linguistiquement hétérogène. Canadian Modern Language Review/Revue Canadienne des langues vivantes, 68, 291-315.
Nassaji, H., & Simard, D. (2012). Interaction centrée sur la forme et acquisition d’une langue seconde : de nouvelles avancées. Le français dans le monde – Recherches et Applications, 52, 169– (article sélectionné pour une republication, Revue canadienne des langues vivantes, 66, 6, 779-785).
Simard, D., & Jean, G. (2011). An exploration of L2 teachers’ use of pedagogical interventions devised to draw L2 learners’ attention to form. Language Learning, 61, 759-785.
Simard, D., Fortier, V., & Zuniga, M. (2011). Attention et production d’autoreformulations autoamorcées en français langue seconde, quelle relation? Journal of French Language Studies, 21, 417-436.
Simard, D., & French, L. (2011). Lien entre l’objet des verbalisations langagières d’élèves de sixième année du primaire et leurs productions écrites en anglais langue seconde. Revue canadienne de linguistique appliquée, 14, 141-169.
Jean, G., & Simard, D. (2011). Grammar teaching and learning in L2: Necessary but boring? Foreign Language Annals, 44, 467-494.
Nassaji, H., & Simard, D. (2010). (Dir.). Numéro thématique “Current development in form-focused interaction and second language development”. Canadian Modern Language Review/Revue Canadienne des langues vivantes.
Nassaji, H., & Simard, D. (2010). Editorial: Current development in form-focused interaction and second language developement. Dans H. Nassaji & D. Simard (Réd.), Special issue « Current development in form-focused interaction and second language developement ». Canadian Modern Language Review/Revue Canadienne des langues vivantes, 66, 773-778.
Simard, D. (2009). Differential effects of textual enhancement formats on intake. System, 37, 124-135.
Izquierdo, J., Garza Pulido, G., Simard, D., Herber de Dios, E., Torres Mazariego, D., & Velasco Velázquez, G. (2009). Aplicaciones multimedia en la Licenciatura en Idiomas de la DAEA: El impacto en la adquisición de la gramática del idioma francés. Memorias: Semana de Divulgación y Video Científico, Universidad Juarez Autonoma de Tabasco.
Izquierdo, J., & Simard, D. (2009). Integración de aplicaciones multimedia en los programas de lenguas de la DAEA: El impacto de dos modelos pedagógicos en la adquisición de la gramática y la motivación de los alumnos de francés. Reporte de los Análisis Cuantitativos y Cualitativos. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.
Simard, D. (2008). Effet de la nature des éléments grammaticaux sur la saisie en français langue seconde. Canadian Modern Language Review/La revue canadienne des langues vivantes, 64, 491-522.
Simard, D., & Fortier, V. (2008). Metasyntactic ability development among submersion and French native elementary school children: Investigation of task demand. Dans Z. Han (Dir.), Understanding second language processes (pp. 160-175). Multilingual Matters.
Fortier, V., & Simard, D. (2008). Réflexions métasyntaxiques formulées par des élèves de 6e année apprenant l’anglais langue seconde Language Awareness, 17, 156-170.
Simard, D. (2007). L’éveil au langage en classe de langue seconde : de la sensibilisation langagière. à l’enseignement de la forme. Journal of French Language Studies, 17, 187-206.
Simard, D., French, L. Fortier, V. (2007). Elicited metalinguistic reflection and second language learning: Is there a link? System, 35, 505-529.
Simard, D., & Jean, J. (2007). Pratiques d’enseignement de la grammaire en classe de L2 : usage et perceptions. Actes du colloque international sur la recherche en acquisition et en didactique des langues étrangères et secondes, Paris France.
Simard, D. (2006). A review of Teaching Writing in Second and Foreign Language. The French Review, 79, 1117.
Simard, D., (2005). Différenciation entre les aspects langagiers lors de l’allocation des ressources attentionnelles d’élèves du primaire apprenant le français comme langue seconde. Actes du colloque de didactique cognitive, Toulouse France.
Simard, D. (2005). A review of Form-Meaning Connections in Second Language Acquisition. The French Review, 78, 635.
Morris, L., Simard, D., Hus, Y., & Bastien, M. (2005). Les mots pour le dire : richesse lexicale et réussite scolaire au primaire. Québec : ministère de l’Éducation, des Loisirs et du Sport.
Simard, D. (2004). Et si la capacité de réflexion métalinguistique avait un sexe: relation entre les réflexions métalinguistiques produites dans une classe dite communicative et le sexe des apprenants de L2. Language Awareness, 13, 265-278.
Simard, D. (2004). Le journal de bord comme outil de réflexion dans la classe d’anglais langue seconde du primaire: qu’en pensent les premiers concernés? Canadian Modern Language Review/La revue canadienne des langues vivantes, 61, 203-224.
Simard, D. (2004). Using diaries as a way of promoting metalingusitic reflection among elementary school students. Language Awareness, 13, 34-48.
Simard, D. (2004). A review of Making Communicative Language Teaching Happen (2nd Ed.). The French Review, 77, 1028.
Simard, D., & Wong, W. (2004). Language awareness and its multiple possibilities for the L2 classroom. Foreign Language Annals, 37, 96-110.
Simard, D. (2002). La mise en évidence textuelle: d’où venons-nous et où allons-nous ? Canadian Modern Language Review/La revue canadienne des langues vivantes, 59, 236-263.
Simard, D., & Wong, W. (2001). Alertness, orientation and detection: The conceptualization of attentional functions in SLA. Studies in Second Language Acquisition, 23, 103-124.
Wong, W., & Simard, D. (2000). La saisie: Cette grande oubliée! Acquisition et interaction en langue étrangère (AILE), 14, 59-86.
Lemonnier, F., Huot, D., Simard, D., & El Euch, S. (1998). Notes d’observation d’une classe PROTIC. Programme de formation au secondaire axé sur les technologies de l’information et de la communication de l’école les Compagnons-de-Cartier. Québec, Canada : Université Laval.